Begeleiding en beoordeling

In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) beschrijven we voor elke leerling welke ondersteuning nodig is om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling. In het OPP beschrijven we de uitstroommogelijkheden en stellen we doelen op om naar die uitstroom toe te werken.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Hoe gaat het met de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind? Om die vraag te kunnen beantwoorden, maken we gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem SCOL. De docent en een gedragswetenschapper analyseren de resultaten. Deze bespreken zij tijdens opbrengstgesprekken.

Wat betekent dat voor de lessen?

Alle lessen die een kind volgt, hebben een doel. De docent stelt doelen op voor iedere leerroute. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, maar ook op het gebied van gedrag. Soms werken verschillende leerlingen aan hetzelfde doel en wordt er een groepsgewijze aanpak ingezet. De doelen van een leerling staan beschreven in het handelingsplan van de leerling.

Waar groeit uw kind naartoe?

Zal uw kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor elk uitstroomprofiel bieden we een ander leeraanbod.

Hoe doet uw kind het in de praktijk op school?

We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in SOMtoday. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. In het systeem staan onder andere de behaalde cijfers